
Ornito-logica
Ornito-logica
zvuky a hlasy přírody v baroku
William Babel
Concerto n. 2 in D
Jacob van Eyck
Den Nachtigael
H. I. Biber
Sonata in representatione avibus
Antonio Vivaldi
Concerto "La Tempesta di Mare"
- Pausa -
Antonio Vivaldi /Nicolas Chédeville
Concert "Le Printemps"
J. H. Schmelzer
Sonata "Cu-cu"
Alessandro Poglietti
Rossignolo
Antonio Vivaldi
Concerto in D, "Il Cardellino"
Anotace programu:
Zvuky a hlasy přírody se od středověku staly inspirací pro uměleckou hudbu a skladatelé ve svých skladbách často uplatňovali principy nápodoby přírody. Jedním z hlavních zdrojů "přírodní" inspirace byly rozličné zvuky ptactva a jiné zvířeny. K jejich imitacím využívali autoři nejen lidského hlasu, ale také klávesové nástroje, smyčcové nástroje a zejména zobcovou flétnu. Za vrchol hudební obrazotvornosti lze pak považovat baroko. Jednotlivá díla pak nabývají takřka programního charakteru. O jejich oblibě svědčí mnohé opisy a aranžmá, v případě předkládaného programu např. Chédévillovo zpracování Vivaldiho koncertu z Il quatro staggioni.
Virtuózní zpracování pak zanechali autoři spjatí i s českým prostředím. H. I. Biber a jeho Sonata in representatione avibus (zahrnující nejen ptactvo) či jeho kolega J. Schmelzer se sonátou Cu-cu. Jistým jeho protipólem je transkripce varhanního Händelova koncertu pro flétnu ve stylu dobové praxe (viz značná obliba zobcové flétny a transkripcí pro ni v Londýně na počátku 18. stol.).
Program je doplněn drobnými skladbami jsou cembalové variace A. Pogliettiho (Slavík) či nizozemský J. van Eyck a jeho Noční slavík z unikátní sbírky Der Fluyten Lust-hof.
Obsazení:
Jakub Kydlíček - zobcové flétny[1]
Veronika Manová - barokní housle
Jiří Sycha - barokní housle
Věra Kousalíková - barokní cello
Lukáš Vendl - cembalo
Marek Kubát - theorba, barokní kytara
[1] Sixth flute (Babel), Alt in G (Vivaldi), Flauto d'amore (Chédeville), Common flute (Vivaldi), Handfluyt (Eyck)